Hoe maak je je webwinkel succesvol?

Een webwinkel opzetten met een omzet van tienduizenden euro’s per kwartaal klinkt natuurlijk fantastisch, maar hoe die je dat? Wij geven je enkele goede tips om jouw webwinkel succesvol te maken.

Kies voor drop shipping

Om te kunnen kiezen voor drop shipping heb je een goede en betrouwbare partij nodig om mee samen te werken. Het is namelijk de bedoeling dat jij als webwinkel de orders ontvangt, dat je deze vervolgens doorstuurt naar de groothandel of de fabrikant en dat deze de bestellingen voor jou verzendt. Je kunt zelf verpakkingsmateriaal aanleveren of een speciale opdruk voor de verpakkingen aanleveren aan deze partner. Zo heb je zelf geen kosten voor opslag en hoef je ook geen transport te organiseren.

Zorg voor een goede (telefonische) klantenservice

Het is goed om een VOIP oplossing te nemen met een telefoonnummer dat je op je webwinkel kunt publiceren. Geef hierbij duidelijk openingstijden aan en zorg dat je de telefoon altijd opneemt binnen deze openingstijden, druk of niet. Veel mensen bellen om te controleren of je webwinkel wel betrouwbaar is. Het spreekt niet voor je als je de telefoon dan niet aanneemt. Zorg ook dat je jouw klanten op andere manieren snel te woord staat, zoals bijvoorbeeld via de mail. Laat klanten nooit langer dan 24 uur wachten op een antwoord.

Admarkt en Adwords

Het is goed om jezelf te promoten en dé manier om dit te doen is door gebruik te maken van de mogelijkheden van Admarkt van Marktplaats en Adwords van Google. In beide gevallen betaal je per klik en je start direct met het verdienen van je eerste inkomsten. Adwords biedt de mogelijkheid tot ‘kosten per conversie’ en dit is een uitstekende optie. Het is wel raadzaam om hier een professional op in te zetten als je zelf niet goed weet hoe het in elkaar steekt.

Aandacht voor SEO, linkbuilding en content

Het is belangrijk om een vermelding te scoren in de organische resultaten van Google. Om dit te bereiken is het belangrijk om aandacht te besteden aan SEO. Het werkt niet a la minute, dus zorg dat je er vroeg tijd aan besteedt om er optimaal van te profiteren wanneer je echt goed van start gaat. Houd er rekening mee dat het tot drie maanden kan duren voor je de eerste resultaten gaat zien. SEO moet eigenlijk altijd worden gecombineerd met linkbuilding. Je hebt links nodig naar jouw website om ervoor te zorgen dat je goed scoort en ook goed blijft scoren in de zoekmachines. Verzorg je content goed. Schrijf unieke product- en categorieteksten, of laat dit doen door een professional, en plaats regelmatig een (gast)blog.

Betaalmogelijkheden

Zorg voor de juiste betaalopties in je webwinkel. Het hebben van iDeal is een absolute must, maar het aanbieden van mogelijkheden voor betaling achteraf draagt ook bij aan je succes. Je kunt betalingen achteraf bijvoorbeeld via Klarna of AfterPay verzorgen.

Je hebt reviews nodig!

Velen durven het niet aan om reviews te verzamelen uit angst voor negatieve reviews die de webwinkel om zeep helpen. Is het dan niet zo dat je zelf niet vertrouwt op de hoge kwaliteit van je producten en je service? Als jij zeker weet dat je alles goed op orde hebt, dan dragen reviews bij aan je succes. Je kunt hiervoor bijvoorbeeld gebruik maken van TrustPilot.

Zakelijke energie vergelijken

vacature energieadviseur